O ENSINO E A APRENDIZAGEM

ENCONTROS E DESENCONTROS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19819250.2024.25.03.81-91

Abstract

The understanding that learning is not something that occurs automatically through teaching is relatively recent, more precisely from the second half of the 20th century. Even so, to this day we are faced with agreements and disagreements between these two processes that, from a Freirean perspective, can be considered two sides of the same coin (teaching). In this context, the objective of this work is to spark debate on the relationship between the way we teach and students' meaningful learning. The methodology, with a qualitative approach, relies on bibliographic research to anchor the discussions. The results indicate that: teacher training (initial and continuing) needs to contemplate the understanding of learning processes, as well as the relationship between pedagogical practices and meaningful learning; meaningful learning in the 21st century implies taking into account aspects such as unpredictability, collaboration, and critical thinking, with technology as a companion and a vision of a sustainable world and harmonious coexistence among all living beings, regardless of race, sex, nationality and/or culture. We can conclude that students' meaningful learning can be facilitated when teachers understand that pedagogical practices facilitate the knowledge construction process. 

Author Biographies

Hildegard Susana Jung, Universidade La Salle

Bolsista de Produtividade CNPq. Pós-doutora em Educação e Ciências econômicas pela Universidad de Buenos Aires (UBA). Doutora em Educação pela Universidade La Salle. Mestrado em Educação pela URI - Campus Frederico Westphalen. Especialização em Docência Universitária na Contemporaneidade e em Psicopedagogia Institucional. Graduação em Pedagogia e Normal Superior. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Práticas Educativas (GEPPED). É docente do curso de Pedagogia, coordenadora e pesquisadora do PPG em Educação da Unilasalle. Linha de pesquisa: Formação de Professores, Teorias e Práticas Educativas. Membro do Ensino, Pesquisa e Extensão (Consepe) da Unilasalle e do Conselho Municipal de Educação do município de Canoas, RS. Professora visitante do Instituto Interuniversitario de Investigación Educativa (IESED-CHILE).

Rute Henrique da Silva Ferreira, Universidade La Salle

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e doutorado em Sensoriamento Remoto pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é docente na Unilasalle, atuando nas disciplinas de matemática voltadas à área de Inovação e Tecnologia e Educação e Cultura. Pesquisadora dos PPGs em Memória Social e Bens Culturais e em Educação, colaborando no projeto de extensão Olimpíada e Clube de Matemática. Participa, como pesquisadora, do Núcleo Porto Alegre do Observatório da Metrópole (INCT/CNPq). Também integra o corpo de revisores Sagah, atuando na área de Matemática. E-mail: rute.ferreira@unilasalle.edu.br

Published

2024-12-27

How to Cite

Jung, H. S., & Henrique da Silva Ferreira, R. (2024). O ENSINO E A APRENDIZAGEM: ENCONTROS E DESENCONTROS. Revista De Ciências Humanas, 25(3), 81–91. https://doi.org/10.31512/19819250.2024.25.03.81-91