FEMALE WRITINGS

Tracing lines in education, human rights and public policies in Varginha/MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19819250.2024.25.03.69-80

Abstract

The extension project “Women's Writings: tracing lines in education, human rights and public policies in Varginha/MG”, financed by the Minas Gerais State Research Support Foundation (FAPEMIG), is registered with the University's Extension Actions Control Federal de Alfenas (CAEX-UNIFAL-MG) under number 6982. Started in March 2024 (ending in December this year), the project is coordinated/executed by the Gender for Non-Intolerance Research Group (GENI) and proposes self-reflection of its participants, women in situations of social vulnerability, about their experiences. The materialization of this self-reflection takes place through conversation circles and the production of various texts written by the participants. For its execution, the project makes methodological use of the Tertúlias Literárias (Flecha et al., 2013), the concept of “escrevivência” by the Minas Gerais writer Conceição Evaristo (2020) and her short stories, published in the book Insubmissas lágrimas de mulheres (2011). In addition to this activity, the project unfolds into several other social and cultural actions, expanding its field of activity, initially limited to CRAS II (Social Assistance Reference Center), and establishing partnerships with other institutions serving women in situations of social vulnerability. and other women's communities.

Author Biographies

Cilene Margarete Pereira, Universidade Federal de Alfenas

Doutora e Mestra em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Graduada em Letras pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Atualmente, é bolsista da FAPEMIG (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais), atuando na Coordenação de atividades extensionistas do Projeto “Escrevevivências Femininas: traçando linhas em Educação, Direitos Humanos e Políticas Públicas em Varginha/MG”, e integrante do Grupo de Pesquisa GENI (Gênero pela Não Intolerância), da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), onde foi Professora Visitante (2021-2023). Tem interesse nas relações entre Educação, Direitos Humanos e Artes, com destaque para Literatura Brasileira. E-mail: cilene.margarete.pereira@gmail.com

Fernanda Mitsue Soares Onuma, Universidade Federal de Alfenas

Docente do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas (ICSA), Universidade Federal de Alfenas-MG (UNIFAL-MG).  Coordenadora do Grupo de Pesquisa Gênero pela Não Intolerância (GENI/UNIFAL-MG). Docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública e Sociedade (PPGPS). Coordenadora do projeto “Escrevevivências femininas: traçando linhas em educação, direitos humanos e políticas públicas em Varginha-MG”, financiado com recursos da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG), integrante de cadeira coletiva junto ao Conselho Municipal de Direitos da Mulher de Varginha-MG (CMDM). Doutora, Mestre e Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Lavras-MG (UFLA). E-mail: fernanda.onuma@unifal-mg.edu.br

Aline Lourenço de Oliveira, Universidade Federal de Alfenas

Doutora e Mestre em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e Bacharel em Administração pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ). Professora na Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG), campus Varginha, do núcleo de Administração Pública e do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública e Sociedade (PPGPS). Integrante da coordenação do Grupo de Pesquisa Gênero pela não Intolerância (GENI - UNIFAL-MG). Os principais interesses de pesquisa no momento são: mulheres, violências de gênero e parentalidade. E-mail: aline.oliveira@unifal-mg.edu.br

Published

2024-12-27

How to Cite

Pereira, C. M., Mitsue Soares Onuma, F., & Lourenço de Oliveira, A. (2024). FEMALE WRITINGS: Tracing lines in education, human rights and public policies in Varginha/MG. Revista De Ciências Humanas, 25(3), 69–80. https://doi.org/10.31512/19819250.2024.25.03.69-80