UMA MIRADA SOBRE A HISTÓRIA DA ÁLGEBRA
DA ANTIGUIDADE AO ENSINO CONTEMPORÂNEO
DOI:
https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.02.289-312Keywords:
História da álgebra, Pensamento algébrico, PCN, BNCC, Educação matemáticaAbstract
This article explores the evolution of algebra, from its origins to its incorporation into contemporary educational curricula in Brazil. The objective is to understand how the teaching of algebra is structured in the country, analyzing its historical trajectory and the curricular transformations that impacted its pedagogical approach. Based on a documentary and historical analysis, records such as those of Alpoim, Bélidor and Bézout, mentioned by Valente (1999, 2004), were investigated, in addition to the educational reforms that shaped the teaching of algebra. It is worth highlighting how the National Curricular Parameters (PCN) of 1998 and the National Common Curricular Base (BNCC) of 2018 redefined algebra in elementary education, emphasizing the development of algebraic thinking. However, the absence of a clear definition of this concept in the normative documents was identified, which can generate challenges for teaching practice. The analysis suggests that understanding the history of algebra and its pedagogical implications contributes to the improvement of teaching strategies, favoring meaningful learning. Thus, it is concluded that the articulation between the historical context of algebra teaching and contemporary demands can enhance algebra teaching, promoting the development of students' mathematical thinking.
References
BONDAN, Cecilia Romitti; BERNARDI, Lucí dos Santos. Investigação matemática em sala de aula: pensando ambientes de aprendizagem que promovam a cooperação investigativa. Revista de Ciências Humanas, [S. l.], v. 25, n. 1, p. 205–223, 2024. DOI: 10.31512/19819250.2024.25.01.205-223. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/revistadech/article/view/4636. Acesso em: 1 maio. 2025.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 27 abr. 2025.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.
KONZEN, Sandra; BERNARDI, Lucí dos Santos; CECCO, Bruna Larissa. O campo do ensino de geometria no Brasil: do Brasil Colônia ao período do regime militar. Hipátia, Chapecó, v. 2, n. 2, p. 58-70, 2017. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/hipatia/article/view/712. Acesso: 27 abr. 2025.
MAZZONETTO, Aline; BERNARDI, Luci dos Santos. Avaliações Externas e Ensino de Álgebra: reflexões a partir do relatório do INEP 2023. In: SILVA, Alexandre et al. (Org.). Educação Básica e Superior: desafios e compromissos para a vida democrática. 1ed.Frederico Westphalen RS: URI Frederico Westph, 2024, v. 13, p. 1160-1175.
MENESES, Ricardo Soares. Uma história da geometria escolar no Brasil: de disciplina a conteúdo de ensino. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/11203/1/Ricardo%20Soares%20de%20Meneses.pdf. Acesso em: 27 abr. 2025.
OLIVEIRA, Marcus Aldenisson; VALDEMARIN, Vera Teresa. No Instituto Pestalozzi e na Escola Paulista: uma álgebra intuitiva para o ensino primário? (1800-1920). HISTEMAT, SBHMat, v. 8, p. 1-28, 2022.
PONTE, João Pedro; BRANCO, Neusa.; MATOS, Ana. Álgebra no ensino básico. Portugal: Ministério da Educação, Direção Geral de Integração e de Desenvolvimento Curricular (DGIDC), 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/7105. Acesso em: 27 abr. 2025.
SILVA, Maria Helena. Estudos das visões sobre álgebra presentes nos parâmetros curriculares nacionais de matemática do ensino fundamental em relação a números e operações. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/11090/1/EDM%20%20Maria%20helena%20da%20silva.pdf. Acesso em: 27 abr. 2025.
VALENTE, Wagner. Rodrigues. Uma história da matemática escolar no Brasil, 1730-1930. São Paulo: Annablume/FAPESP, 1999.
VALENTE, Wagner. Rodrigues. (Org.). O nascimento da matemática do ginásio. São Paulo: Annablume/FAPESP, 2004.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e palavra. In: VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001. p. 395-486. (Original publicado em 1934).
Downloads
Published
Versions
- 2025-11-07 (2)
- 2025-09-05 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Ciências Humanas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O trabalho Revista de Ciências Humanas de Revista de Ciências Humanas foi licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais ao âmbito desta licença em http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech.