UMA MIRADA SOBRE A HISTÓRIA DA ÁLGEBRA

DA ANTIGUIDADE AO ENSINO CONTEMPORÂNEO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.02.289-312

Keywords:

História da álgebra, Pensamento algébrico, PCN, BNCC, Educação matemática

Abstract

This article explores the evolution of algebra, from its origins to its incorporation into contemporary educational curricula in Brazil. The objective is to understand how the teaching of algebra is structured in the country, analyzing its historical trajectory and the curricular transformations that impacted its pedagogical approach. Based on a documentary and historical analysis, records such as those of Alpoim, Bélidor and Bézout, mentioned by Valente (1999, 2004), were investigated, in addition to the educational reforms that shaped the teaching of algebra. It is worth highlighting how the National Curricular Parameters (PCN) of 1998 and the National Common Curricular Base (BNCC) of 2018 redefined algebra in elementary education, emphasizing the development of algebraic thinking. However, the absence of a clear definition of this concept in the normative documents was identified, which can generate challenges for teaching practice. The analysis suggests that understanding the history of algebra and its pedagogical implications contributes to the improvement of teaching strategies, favoring meaningful learning. Thus, it is concluded that the articulation between the historical context of algebra teaching and contemporary demands can enhance algebra teaching, promoting the development of students' mathematical thinking.

Author Biographies

Aline Mazzonetto, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Mestranda em Educação pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e Das Missões - URI - Campus de Frederico Westphalen/RS, com bolsa modalidade II PROSUC/CAPES. Graduada em Matemática Licenciatura (2023) pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR - Campus de Frederico Westphalen/RS. Graduada em Formação Pedagógica em Matemática (2022) também pela UNOPAR/FW. Graduada em Engenharia Civil (2020) pela URI/FW. Faz parte do Grupo de Pesquisa Processos Educativos (GPPE): Formação de Professores, Saberes e Práticas. 

Lucí dos Santos Bernardi, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Possui Doutorado em Educação Científica e Tecnológica (2011) e Mestrado em Educação (2000) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, Graduação em Matemática (1984) pela Universidade de Passo Fundo - UPF. Atualmente é professora permanente do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, Campus de Frederico Westphalen, integrante da Linha de Pesquisa Formação de Professores, Saberes e Práticas. 

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Published

2025-09-05 — Updated on 2025-11-07

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How to Cite

Mazzonetto, A., & Bernardi, L. dos S. (2025). UMA MIRADA SOBRE A HISTÓRIA DA ÁLGEBRA: DA ANTIGUIDADE AO ENSINO CONTEMPORÂNEO. Revista De Ciências Humanas, 26(2), 289–312. https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.02.289-312 (Original work published September 5, 2025)