GRADUATES' CONCEPTIONS ON THE FUNDAMENTALS OF SPECIAL EDUCATION: PROXIMITIES AND DISTANCES WITH INTEGRAL EDUCATION

APROXIMAÇÕES E DISTANCIAMENTOS COM A EDUCAÇÃO INTEGRAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.02.172-190

Keywords:

Educação Integral, Educação especial, Formação de professores

Abstract

The number of hours a student spends at school does not determine whether he or she will have access to an integral education. The contemporary concept of Integral Education is related to multiple dimensions, including elements beyond the pursuit of intellectuality, and needs to be offered to everyone, including people who are targets of Special Education. With this in mind, the following problematization was carried out: understanding that conceptions are indications of attitudes, what are the conceptions of Pedagogy undergraduates and other graduates about the foundations of Special Education? Are these conceptions approaching or distancing themselves from Integral Education? In this context, the aim of the research, the results of which are contained in this article, is to relate the understanding of Pedagogy undergraduates and other graduates about the foundations of Special Education with the principles of Integral Education. A descriptive exploratory study with a qualitative approach was carried out, using virtual questionnaires to collect data from undergraduates studying Pedagogy and other degrees at a public university in northeastern Brazil. The responses obtained were read and organized into six categories, which made it possible to understand that in the research in question, undergraduates in the Pedagogy course and other degrees, have understandings about the foundations of Special Education that are close to the principles of Integral Education.

Author Biographies

Regiane da Silva Barbosa, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA) e no Programa de Pós Graduação da UFBA.

Fernanda Matrigani Mercado Gutierres de Queiroz, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia- UFBA, Departamento de Educação I, área de Educação Especial e Tecnologia Assistiva e credenciada aos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu/UFBA) e em Ciências da Reabilitação (PPGReab/UFBA) do Instituto multidisciplinar de Reabilitação e Saúde da Universidade Federal da Bahia. Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP (2020). Mestrado em Educação pela UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus Marília (2015). Programa de Pós-Graduação em Educação. Área: Ensino na Educação Brasileira, Linha de pesquisa: Educação Especial.

Aline de Novaes Conceição, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Docente na Universidade Estadual Paulista (UNESP), “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Câmpus de Marília/SP. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação- Educação Social (PPGE) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Câmpus do Pantanal (CPAN) e no Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede Nacional (Profei), oferecido pela UNESP, com concentração no Câmpus de Presidente Prudente/SP. Doutora e mestra em educação.

Published

2025-09-05

How to Cite

Barbosa, R. da S., Queiroz, F. M. M. G. de, & Conceição, A. de N. (2025). GRADUATES’ CONCEPTIONS ON THE FUNDAMENTALS OF SPECIAL EDUCATION: PROXIMITIES AND DISTANCES WITH INTEGRAL EDUCATION: APROXIMAÇÕES E DISTANCIAMENTOS COM A EDUCAÇÃO INTEGRAL. Revista De Ciências Humanas, 26(2), 172–190. https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.02.172-190

Issue

Section

Dossiê Educação Integral, território e formação ao longo da vida para sociedades democráticas