CHILDHOOD MEMORIES: NARRATIVES FROM EARLY EARLY EDUCATION TEACHERS
NARRATIVAS DE PROFESSORAS DA EDUCAÇÃO INFANTIL
DOI:
https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.36.133-155Keywords:
Memórias, Infância, Brincadeiras, Educação InfantilAbstract
Early childhood education, as the first stage of basic education, is aimed at children's all-round development. It is therefore essential to have a school that is geared towards children and that develops teaching practices that take children's needs into account. Kindergarten teachers dedicate their planning and practices to thinking about childhood, so interactions and play are the way for learning to take place at this stage. We therefore set ourselves the following problem question: how do the childhood memories of early childhood education teachers about play reflect on their practices with their students in the Bom Jesus-PI municipal school system? The general aim of our research is to understand how the childhood memories of early childhood education teachers about play are reflected in their practices with their students in the Bom Jesus-PI municipal school system. In this context, this research leads us to the following specific objectives: to experience with the Early Childhood Education teachers some of the games played in the school grounds; and to analyze the narratives of the Early Childhood Education teachers regarding their childhood memories. With regard to the theoretical contributions we used in this research,
authors such as: Halbwachs (1990); Le Goff (1990); Kishimoto (2017); and others. Methodologically, we used narrative research with the aim of broadening our understanding of the feelings, stories and experiences that will be acquired through the memoir and participant observation. The research shows that the games that were part of the teachers' childhood are reconstructed and inserted into their classroom practices.
KEYWORDS: Memories; Childhood; Games; Early Childhood Education
References
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memoriais de formação: a (re)significação das imagens-lembranças/recordações – referências para a pedagoga em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 165-172, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8708. Acesso em: 8 jun. 2023.
ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas 1: magia e técnica, arte e política - ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense. 2012.
LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo: Anped, n. 19, p. 19-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt. Acesso em: 23 out. 2023.
BRASIL. CAPES. Portaria GAB n. 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa Residência Pedagógica. 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/28022018-portaria-n-38-institui-rp-pdf. Acesso em: 5 fev. 2024.
BRASIL. Casa Civil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 26 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em 12 out. 2023.
CANDAU, Vera Maria (org). Rumo a uma Nova Didática. 23. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
CONTRERAS, José. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
DEBORTOLI, Jackson Adriano. Infância na ciranda da educação: reflexões sobre o brincar, o cuidado e a formação humana na Educação Infantil. Belo Horizonte: Rona, 2013.
FERREIRA, Zenilda. Tempo e espaços para brincar: o parque como palco e cenário das culturas lúdicas. In: ROCHA, Eloisa A. C; KRAMER, Sonia (org.). Educação Infantil: enfoques em diálogo. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013. p. 157-176.
FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. 13. reimp. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2000.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2000. (Coleção Questões da Nossa Época, 77).
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Tradução: Silvana Cobucci Leite. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
IBGE. Censo demográfico 2022. Rio de Janeiro: 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pi/bom-jesus/panorama. Acesso em: 9 jan. 2024.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Brinquedo e brincadeira. In: SANTOS, Santa Marli Pires de. (org.). Brinquedoteca: o lúdico em diferentes contextos. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
LE GOFF, Jacques. Documento/monumento. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. 3. ed. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 1996. p. 535-553.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico. 9. ed. São Paulo: Scipione, 2002.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação infantil: fundamentos e métodos. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção Docência em Formação).
PEREIRA, Eugênio Tadeu. Brincar e criança. In: CARVALHO, Alysson; SALLES, Fátima; GUIMARÃES, Marília; DEBORTOLI, José Alfredo (org.). Brincar(es). Belo Horizonte: Editora UFMG; Pró-Reitoria de Extensão UFMG, 2009. p. 17-28.
SANTOS, Santa Marli Pires dos. O brincar na escola: metodologia lúdico-vivencial, coletânea de jogos, brinquedos e dinâmicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TIRIBA, Lea. Desemparedamento da infância: a escola como lugar de encontro com a natureza. 2. ed. Rio de Janeiro: Criança e Natureza/Alana, 2018.
VIEIRA, Cristiane Rodrigues; MACHADO, Sídio Werdes Sousa; BRAZ, Ruth Maria Mariani. O desenvolvimento da literatura infantil no Brasil. Revista Literatura em Debate, v. 18, n. 31, p. 3-20, 2023.
WINNICOTT, Donald. W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

O trabalho Revista Literatura em Debate de Revista Literatura em Debate foi licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 3.0 Não Adaptada.
A submissão de artigos, resenhas e trabalhos de escrita criativa significa que o autor(es) está(ão) cedendo gratuitamente à revista direitos autorais para publicação dos textos e concordando com as normas de submissão apresentadas pelo periódico.
Em caso de republicação, solicita-se apenas referendar o ano e volume de nossa revista onde ocorreu a publicação inicial.