AVALIAÇÃO EM EDUCAÇÃO DE INFÂNCIA
CONTRIBUIÇÕES DE TESES DE DOUTORAMENTO PORTUGUESAS
DOI:
https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.23-42Keywords:
Avaliação, Educação de infância, Estado do conhecimentoAbstract
The objective of this article is to analyze Portuguese scientific production on learning assessment in early childhood education, in order to identify contributions to Brazilian research. This is a qualitative state of knowledge. The bibliographic search was conducted in Portuguese Open Access Scientific Repositories using the descriptors ‘assessment of early childhood education’, ‘assessment of childhood learning’, ‘assessment of preschool learning’. Four theses were selected for analysis. The results indicated the relevance of the research to the corpus of theoretical references that address the topic in Brazil, mainly to understand the assessment, its models, approaches and concepts, and to plan appropriate practices for alternative and modern assessment. The absence of effective participation of children as part of the methodologies adopted by the theses stands out, an aspect considered as a significant way to qualify the assessment at this stage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

O trabalho Revista Literatura em Debate de Revista Literatura em Debate foi licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 3.0 Não Adaptada.
A submissão de artigos, resenhas e trabalhos de escrita criativa significa que o autor(es) está(ão) cedendo gratuitamente à revista direitos autorais para publicação dos textos e concordando com as normas de submissão apresentadas pelo periódico.
Em caso de republicação, solicita-se apenas referendar o ano e volume de nossa revista onde ocorreu a publicação inicial.