AVALIAÇÃO EM EDUCAÇÃO DE INFÂNCIA

CONTRIBUIÇÕES DE TESES DE DOUTORAMENTO PORTUGUESAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.23-42

Keywords:

Avaliação, Educação de infância, Estado do conhecimento

Abstract

The objective of this article is to analyze Portuguese scientific production on learning assessment in early childhood education, in order to identify contributions to Brazilian research. This is a qualitative state of knowledge. The bibliographic search was conducted in Portuguese Open Access Scientific Repositories using the descriptors ‘assessment of early childhood education’, ‘assessment of childhood learning’, ‘assessment of preschool learning’. Four theses were selected for analysis. The results indicated the relevance of the research to the corpus of theoretical references that address the topic in Brazil, mainly to understand the assessment, its models, approaches and concepts, and to plan appropriate practices for alternative and modern assessment. The absence of effective participation of children as part of the methodologies adopted by the theses stands out, an aspect considered as a significant way to qualify the assessment at this stage.

Author Biographies

Erone Hemann Lanes, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Doutora em Educação pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, com realização de Estágio Científico Avançado no Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal.

Maria Cristina Parente, Universidade do Minho

Professora Auxiliar no Instituto de Educação da Universidade do Minho. Doutoramento em Estudos da Criança, área da Metodologia e Supervisão em Educação de Infância pela Universidade do Minho. Investigadora integrada do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC). Diretora do Mestrado em Educação Pré-Escolar.

Published

2025-06-25

How to Cite

Lanes, E. H., & Parente, M. C. (2025). AVALIAÇÃO EM EDUCAÇÃO DE INFÂNCIA: CONTRIBUIÇÕES DE TESES DE DOUTORAMENTO PORTUGUESAS. Literatura Em Debate, 20(35), 23–42. https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.23-42