CAMINHOS DA EDUCAÇÃO INTEGRAL EM MATO GROSSO

A GÊNESE DAS ESCOLAS PLENAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.01.142-164

Keywords:

Educação integral, Escolas plenas, Políticas públicas

Abstract

This article consists of an excerpt from a master's thesis, the objective of which was to analyze the public policy for full-time comprehensive education developed for the State of Mato Grosso and its implementation in a school unit in the city of Rondonópolis. With a qualitative approach, the research was based on phenomenology as it considered the need to detail the comprehensive education model proposed for the state of Mato Grosso. The author's personal experiences were not discarded, noting that during the research period, on-site observations and interviews were compromised due to the COVID-19 pandemic. Thus, the analysis of laws and ordinances, as well as the description of the curriculum used in full schools, in addition to the public-private partnership with the Institute of Co-responsibility for Education (ICE), make up this work.

Author Biographies

Cinthia Vieira Monteiro, Universidade Federal de Rondonópolis


Master in Geography from the Federal University of Rondonópolis (UFR/2023), Degree in geography from the Federal University of Mato Grosso (UFMT/2008).
Effective basic education teacher in the state of Mato Grosso since 2011.

Ronei Coelho de Lima, Universidade Federal de Rondonópolis

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT (1997), mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT (2004) e doutorado em Geografia pela Universidade de Brasília-UnB (2015). Atualmente é professor efetivo da graduação em Geografia e do Programa de Mestrado em Geografia da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: pequena produção agropecuária, produção agrícola, modernização da agricultura e a produção do espaço, formação de rede urbana e logística de transportes.

Published

2025-05-09

How to Cite

Monteiro, C. V., & Lima, R. C. de. (2025). CAMINHOS DA EDUCAÇÃO INTEGRAL EM MATO GROSSO: A GÊNESE DAS ESCOLAS PLENAS. Revista De Ciências Humanas, 26(1), 142–164. https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.01.142-164

Issue

Section

Dossiê Educação Integral, território e formação ao longo da vida para sociedades democráticas