"I USED A TECHNIQUE TO BEAT HIM!"
EDUCATIONAL PROCESSES AMONG PEERS IN THE PLAYFUL EPISODES OF INFORMAL LEARNING DURING RECESS
DOI:
https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.36.108-132Keywords:
Criança, Brincadeira, Jogo, EscolaAbstract
This article aims to portray educational processes generated by children during playful episodes of informal learning. For this purpose, in the context of recess at a public municipal elementary school, we investigated the experiences of peer-to-peer games/play during 'small playful societies,' based on 'encounters with children' as a method of observation and listening. The episodes recorded in the field diary in narrative form were analyzed inductively using Content Analysis, which resulted in three categories: episodes of collective games/play; episodes of gymnastic games/play; and episodes of competitive games/play. In each episode, the children developed their own ways of structuring the games/play through the sharing of playful knowledge, appropriation, negotiation, and creative reinterpretation of rules, environments, and materials. The results highlight the children's ability to create their own cultures, knowledge, and ways of constructing them with peers in a meaningful and contextualized manner. Finally, we emphasize the importance of informal contexts, such as recess, in fostering encounters and child-centered practices that drive knowledge, repertoires, and inventive ways of acting among children.
References
ARAÚJO, Janice Débora de Alencar Batista; COSTA, Rebeka Rodrigues Alves da; FROTA, Rebeka Rodrigues Alves da. De chrónos à aión - onde habitam os tempos da infância? Childhood & philosophy, Rio de Janeiro, v. 17, p. 01-24, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-59872021000100207. Acesso em:15 dez. 2024.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Culturas infantis: contribuições e reflexões. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 43, p. 645–667, set./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.043.ds01. Disponível em:
https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/1870. Acesso em: 05 jan. 2025.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e cultura. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). O brincar e suas teorias. 11 reimpr. da 1 ed. de 1998. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
BROUGÈRE, Gilles. Um jogo situado: contextos e recursos de práticas lúdicas. In: GRILLO, Rogério de Melo; SCAGLIA, Alcides José; CARNEIRO, Kleber Tüxen. Em defesa do jogo: diálogos epistemológicos contemporâneos. Curitiba: Appris, 2022, p. 211-228.
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Petrópolis: Vozes, 2017.
CAMPOS, Rafaely Karolynne do Nascimento; RAMOS, Tacyana Karla Gomes. Um diálogo com a sociologia da infância a partir da reprodução interpretativa e culturas de pares nas brincadeiras de crianças. Eccos Rev. Cient., São Paulo, n. 60, p. 1-14, e18466, jan./mar. 2022. DOI https://doi.org/10.5585/eccos.n60.18466. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782022000100110&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 18 dez. 2024.
CARNEIRO, Kleber Tuxen et al. A Presença do jogo na infância de octogenários e nonagenários. R. Educ. Públ., Cuiabá, v. 27, n. 66, p. 815-838, set./dez. 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/3755. Acesso em: 04 ago. 2024.
CATINI, Carolina. A infância e a potência dos desvios. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de; BATISTA, Eduardo Pereira; SILLER, Rosali Rauta (Org.). A aula como produção de conhecimentos: interlocuções com a sociologia da infância. Campinas, SP : Editora da Unicamp, 2022, p. 11-16.
COHN, Clarice. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.
CORSARO, William Arnold. Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 39-59, ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/HkDSKzZZJKdsSFtqBHmZxbF. Acesso em: 20 out. 2024.
CORSARO, William Arnold. Métodos Etnográficos no estudo da cultura de pares e das transições iniciais na vida das crianças. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria Almeida. (Org.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009, p. 83-103.
CORSARO, William Arnold. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
COUTO, Mia. Tradutor de chuvas. Alfragide: Editorial Caminho, 2011.
DELALANDE, Julie. Culture enfantine et règles de vie. Terrain, [ S.l ], v. 40, p. 99-114, 2003. DOI: https://doi.org/10.4000/terrain.1555. Disponível em: http://journals.openedition.org/terrain/1555. Acesso em: 10 dez. 2024.
DELALANDE, Julie. La socialisation des enfants dans la cour d’école: une conquête consentie? In: DANIC, Isabelle; DAVID, Olivier; DEPEAU, Sandrine (Org.). Enfants et jeunes dans les espaces du quotidien. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2010. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pur.27153.
DELALANDE, Julie. O pátio de recreio: lugar de socialização e de cultura infantis. In: BROUGÈRE, Gilles; ULMANN, Anne-Lise. (Org.). Aprender pela vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 65-79.
DELALANDE, Julie. As crianças na escola: pesquisas antropológicas. In: FILHO, Altino Martins; PRADO, Patrícia Dias. (Org.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. 2 ed. Campinas: Autores Associados, 2020, p. 61-80.
DELALANDE, Julie. Etnografia com Crianças. In: TOMÁS, Catarina et al. (Org.). Conceitos-chave em Sociologia da Infância. Perspetivas Globais. Braga: Uminho Editora. 2021, p. 243-248. Disponível em: https://ebooks.uminho.pt/index.php/uminho/catalog/view/36/113/1187. Acesso em: 15 nov. 2024.
FABIANI, Débora Jaqueline Farias; SCAGLIA, Alcides José. O inventário da cultura lúdica: os espaços, os materiais e os jogos desenvolvidos pelas crianças no horário livre. Lúdicamente, Buenos Aires, v. 7, n. 14, jun./out. 2018. Disponível em: https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ludicamente/article/view/4355. Acesso em: 30 nov. 2024.
FABIANI, Débora Jaqueline Farias; SCAGLIA, Alcides José. Aprendizagens da/na cultura lúdica: possibilidades e potencialidades do jogo nos contextos informais. Brazilian Journal of Policy and Development - BRJPD, [ S.l ], v. 3, n. 3, p. 79-95, 2021. Disponível em: https://bio10publicacao.com.br/brjpd/article/view/376. Acesso em: 10 set. 2024.
FERNANDES, Natália; MARCHI, Rita de Cássia. A participação das crianças nas pesquisas: nuances a partir da etnografia e na investigação participativa. Revista Brasileira de Educação, [ S.l ], v. 25, p. 01-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/hr7QghNYKx3sY9QV6M7wktf/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2024.
FERNANDES, Florestan. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1979.
FREIRE, João Batista. A pedagogia da vida, do mundo, da rua. In: SILVA, Elizaldo Inaldo da; SILVA, Peterson Amaro da. A cultura e a pedagogia da rua nas aulas de Educação Física escolar: implicações para a prática docente. São Paulo: Alexa Cultural, 2021, p. 33-44.
FREIRE, João Batista. O jogo de bola na escola: introdução à pedagogia da rua. Campinas: Autores Associados, 2022.
FRIEDMANN, Adriana. Brincar: crescer e aprender: o resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna, 1996.
FRIEDMANN, Adriana. Processos inspiradores para educadores. In: FRIEDMANN, Adriana (Org.). Escuta e observação de crianças: processos inspiradores. São Paulo: Sesc, 2018, p. 05-09.
FRIEDMANN, Adriana. A vez e a voz das crianças: escutas antropológicas e poéticas das infâncias. São Paulo: Panda Books, 2020.
FRIEDMANN, Adriana. A importância do respeito às vidas das crianças na Primeira Infância na perspectiva antropológica. In: FRIEDMANN, Adriana et al. (Org.). Olhares para as crianças e seus tempos: caminhos, frestas, travessias. Cachoeira Paulista: Passarinho/Diálogos Embalados, 2022, p. 19-34.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GODOY, Luís Bruno de; LEONARDO, Lucas; SCAGLIA, Alcides José. Do macrojogo ao microjogo: os vários jogos que compõem o jogo. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, p. 01-22, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e87101. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87101. Acesso em: 13 nov. 2024.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens. 9. ed. rev. e atual. São Paulo: Perspectiva, 2019.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogos tradicionais infantis: o jogo, a criança e a educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
LARROSA, Jorge. O enigma da infância ou o que vai do impossível ao verdadeiro. In: LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 6 ed. rev. amp. Belo Horizonte: Autêntica, 2022, p. 229-246.
LUFT, Hedi Maria; RODRIGUES, Anelise de Oliveira; SOUZA FILHO, Adão Eurides de. Mediação pedagógica e amorosidade na educação básica. Revista Literatura em Debate, [S. l.], v. 19, n. 33, p. 42–55, 2024. DOI: https://doi.org/10.31512/19825625.2024.19.33.42-55. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/literaturaemdebate/article/view/4752. Acesso em: 20 jan. 2025.
OLIVEIRA, Fabiana de; ARAÚJO, Tuane Francelino. O recreio na perspectiva das crianças. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 22, p. 01-16, 2019. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.22.0009. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68462591017. Acesso em: 10 dez. 2024.
OPIE, Iona Archibald; OPIE, Peter. Children’s Games in Street and Playground. Oxford:
Clarendon Press, 1969.
QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 631-643, maio/ago, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/M9Z53gKXbYnTcQVk9wZS3Pf/. Acesso em:10 nov. 2024.
REIS, Fabio Pinto Gonçalves dos.“Eu fico com a pureza das respostas das crianças… É a vida, é bonita e é bonita”: pesquisar-poetizando com as culturas da infância. In: MARTINS, Ronei Ximenes (Org.). Metodologia de pesquisa científica: reflexões e experiências investigativas na educação. Lavras: Ed UFLA, 2022, p. 182-202.
SANTOS, Elaine Suane Florêncio dos; SIMÕES, Patrícia Maria Uchôa. Rotinas e culturas infantis na pré-escola: um estudo a partir da gramática das culturas infantis. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 29, n. 3, p. 23-36, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.32930/nuances.v29i3.4587. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/4587/pdf. Acesso em: 10 nov. 2024.
SARMENTO, Manuel; GOUVEA, Maria Cristina Soares de. Olhares sobre a criança e a infância. In: SARMENTO, Manuel; GOUVEA, Maria Cristina Soares de. (Org.). Estudos da infância: Educação e Práticas Sociais. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 7-13.
SARMENTO, Manuel. Culturas infantis. In: TOMÁS, Catarina et al. (Org.). Conceitos-chave em Sociologia da Infância. Perspetivas Globais. 2021. p. 179-185. Braga: Uminho Editora. Disponível em: https://ebooks.uminho.pt/index.php/uminho/catalog/view/36/113/1187. Acesso em: 10 nov. 2024.
SCAGLIA, Alcides José. O futebol e as brincadeiras de bola: a família dos jogos de bola com os pés. São Paulo: Phorte Editora, 2011.
SCAGLIA, Alcides José et al. Processo organizacional sistêmico, a pedagogia do jogo e a complexidade estrutural dos jogos esportivos coletivos: uma revisão conceitual. In: LEMOS, Kátia Lucia Moreira; GRECO, Pablo Juan; MORALES, Juan Carlos Pérez (Org.). 5º Congresso Internacional dos Jogos Desportivos. Belo Horizonte: EEFFTO; UFMG, 2015.
SCAGLIA, Alcides José et al. Possibilidades e potencialidades técnico-táticas em diferentes tradicionais jogos/brincadeiras de bola com os pés. Retos, v. 39, p. 312-317, 2021. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7595364. Acesso em: 09 ago. 2024.
SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia, futebol…e rua: volume 1. Goiânia: Talu Esporte Educacional, 2021.
SIROTA, Regine. A socialização no cotidiano: os trunfos de uma etnografia do minúsculo. In: BROUGÈRE, Gilles; ULMANN, Anne-Lise. (Org.). Aprender pela vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 279-291.
SIROTA, Regine. Ofício da Criança. In: TOMÁS, Catarina et al. (Org.). Conceitos-chave em Sociologia da Infância. Perspetivas Globais. 2021. p. 377-383. Braga: Uminho Editora. Disponível em: https://ebooks.uminho.pt/index.php/uminho/catalog/view/36/113/1187. Acesso em: 10 nov. 2024.
SPOLAOR, Gabriel da Costa et al. “Prô, quando vamos brincar?” o recreio na escola de tempo integral. Lúdicamente, v. 8, n. 15, nov., 2018/ abr., 2019. Disponível em:https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ludicamente/article/view/4363. Acesso em: 01 dez. 2024.
ZAIM-DE-MELO, Rogério; RODRIGUES, Gilson Santos; GRILLO, Rogério de Melo. A Cultura Lúdica dos alunos de uma “Escola das Águas” no Pantanal. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. e324799, 2021. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4799. Disponível em:https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799. Acesso em: 18 dez. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

O trabalho Revista Literatura em Debate de Revista Literatura em Debate foi licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 3.0 Não Adaptada.
A submissão de artigos, resenhas e trabalhos de escrita criativa significa que o autor(es) está(ão) cedendo gratuitamente à revista direitos autorais para publicação dos textos e concordando com as normas de submissão apresentadas pelo periódico.
Em caso de republicação, solicita-se apenas referendar o ano e volume de nossa revista onde ocorreu a publicação inicial.