TRACES OF CARTOGRAPHIC INSPIRED RESEARCH WITH/ABOUT CHILDREN:

BREAKING ADULTCENTRIC PERSPECTIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.36.280-296

Keywords:

Estudos da infância, Pesquisa com/sobre crianças, Antiadultocentrismo

Abstract

This article aims to present reflections and analyzes that mobilize (other) possible ways of experiencing research with/about children. For that, based on Childhood Studies, we sought to bring some excerpts from the author's meetings with 28 preschool children, who attended a CEMEI, located in a city in the interior of São Paulo. Inspired by cartography, from a deleuzo-guattariana conception, such encounters were mapped, putting the effective participation of children in research on the agenda, in search of openings that give visibility to their speeches, feelings, desires and experiences. Among many landscapes, two scenes were chosen that value the children's poetic utterances, so that some aspects were discussed in depth – what is possible to see and what escapes; pitfalls and changes –, which without offering certainties and answers, provide reflections on adultcentrism in academic investigations. It was concluded that doing research with/about children requires ethical-political commitment towards them, requires respect in order not to impose an adult-centric view, in short, it is understood that it is necessary to have sensitivity to observe, listen, register and respect their narratives, as well such as relationships with peers, with adults and with various (im)materialities.  

Author Biography

Taís Aparecida de Moura, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), unidade Passos

Professora efetiva do Departamento de Educação (DEduc) da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), unidade acadêmica de Passos. Pós-doutoranda do PPGArtes UERJ. Doutora em Educação (UNICAMP), Mestra em Educação Escolar (UNESP Araraquara) e Pedagoga (UFSCar, São Carlos). Líder do grupo de estudo e pesquisa GIIL – Grupo de Investigação de Infâncias e Linguagens.

References

ABRAMOWICZ, Anete; RODRIGUES, Tatiane C. Descolonizando as pesquisas com crianças e três obstáculos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, n. 127, p. 461-474, abr./jun. 2014.

ALMEIDA, Tiago; COSTA, Luciano B. Cartografia infantil: enfoques metodológicos seguidos de experiências com crianças e jovens de Portugal e Brasil. Childhood & philosophy, Rio de Janeiro, v. 17, p. 01-24, fev. 2021.

BARBOSA, Maria Carmen S. Culturas infantis: contribuições e reflexões. Revista Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 43, p. 645-667, set./dez., 2014.

BARBOSA, Maria Carmen S.; DELGADO, Ana Cristina C.; TOMÁS, Catarina A. Estudos da infância, estudos da criança: quais campos? Quais teorias? Quais questões? Quais métodos? Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 41, n. 1, p. 103-122, jan./abr. 2016.

BARBOSA, Maria Carmen S.; RICHTER; Sandra R. S. Entre Mia Couto e Michael Vandenbroeck: outra educação da infância por inventa. Anais da 36ª Reunião Nacional da ANPEd. Encontro realizado na cidade de Goiânia, GO, durante 29 de setembro a 02 de outubro de 2013.

BARROS, Laura P.; KASTRUP, Virgínia. Cartografar é acompanhar processos. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana (orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009, p. 52-75.

BORBA, Angela M.; LOPES, Jader Janer M. Allan Prout: novas formas de compreender a infância. In: Especial Revista Educação: cultura e Sociologia da Infância. Editora Segmento, p. 28-41, 2013.

CAMPOS, Maria Malta. Por que é importante ouvir a criança? A participação das crianças pequenas na pesquisa científica. In: CRUZ, Silvia H. V. (org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008, p. 35-42.

CECCIM, Ricardo B.; PALOMBINI, Analice L. Imagens da infância, devir-criança e uma formulação à educação do cuidado. Psicologia & Sociedade, v. 21, n. 3, p. 301-312, 2009.

CLARETO, Sônia M.; VEIGA, Ana Lygia V. S. Uma escrita de muitos ou uma escrita em travessia. In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice. (orgs.) Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016, p. 31-47.

COSTA, Luciano B. A cartografia parece mais uma ética (e uma política) do que uma metodologia de pesquisa. Revista Paralelo 31, Pelotas, ed. 15, p. 10-35, dez. 2020.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v.1. São Paulo: Ed. 34, 1995.

FARIA, Ana Lúcia G. de. Prefácio. In: FARIA, Ana Lúcia G. de; DERMATINI, Zélia B. F.; PRADO, Patrícia D. (Org.). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. 3 ed. Campinas: Autores Associados, 2002, p. xv-xvii.

FANTIN, Monica. A pesquisa com crianças e mídia na escola: questões éticas e teórico-metodológicas. In: GIRARDELLO, Gilka; FANTIN, Monica. (orgs.) Práticas culturais e consumo de mídias entre crianças. Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2009.

GALLO, Sílvio. Infância e poder: algumas interrogações à escola. In: KOHAN, Walter O. (org.) Devir-criança da filosofia: infância da educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010, p. 109-121.

GARCIA, Vanessa F.; SANTOS, Maria Walburga. Educação Infantil e estudos das relações étnico-raciais: apontamentos de uma crescente produção acadêmica. APRENDER - Cad. De Filosofia e Psic. da Educação, Vitória da Conquista, ano XIII, n. 21, p. 90-106, jan./jun., 2019.

GUATTARI, Félix. As creches e a iniciação. In: GUATTARI, Félix. Revolução Molecular: pulsações políticas do desejo. 3 ed. Editora Brasiliense, 1985, p. 50-55.

JAMES, Allison.; PROUT, Alan. A new paradigm for the sociology of childhood?: provenance, promise and problems. In: JAMES, Allison.; PROUT, Alan. Constructing and reconstructing childhood. London: Falmer, 1997.

KOHAN, Walter O. Entre Deleuze e a educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p.123-130, jul./dez.2002.

LAPOUJADE, Davi. As existências mínimas. São Paulo, n-1 Edições. 2017.

LOPES, Jader Janer. M. Geografia e Educação Infantil: espaços e tempos desacostumados. Porto Alegre: Mediação, 2018.

LUFT, Hedi M.; RODRIGUES, Anelise de O.; SOUZA, Adão E. de. Mediação pedagógica e amorosidade na educação básica. Revista Literatura em Debate, v.19, n. 33, p. 42-55, jan./jun. 2024. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/literaturaemdebate/article/view/4752/3489. Acesso em: 13 jan. 2025.

MARTINS FILHO, Altino José; PRADO, Patrícia D. (orgs.) Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. São Paulo: Autores Associados, 2020.

MESOMO, Aliandra C. Educação e infância: ensaio sobre poder e controle. Nuances Estudos sobre Educação, ano X, v.11, n.11/12, p. 99-113, jan./jun. e jul./dez. 2004.

OLIVEIRA, Thiago R. M. de; PARAÍSO, Marlucy A. Mapas, dança, desenhos: a cartografa como método de pesquisa em educação. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 3 (69), p. 159-178, set./dez., 2012.

PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel J. (org.). As Crianças: contextos e identidades. Braga: Centro de Estudos da Criança, Universidade do Minho, Portugal, 1997.

PROUT, Alan. Reconsiderando a nova sociologia da infância. Cadernos de pesquisa, v. 40, n. 141, p. 729-750, set./dez., 2010.

SANTOS, Solange E. dos; SANTIAGO, Flávio. (Des) construindo metodologias com crianças pequenininhas: incitações sociológicas Sul-Sul. In: FERREIRA, Fernando I. et al. (orgs.). Atas do II Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância: “Investigação, formação docente e culturas da infância”. Santo Tirso: White Books, v. 1, 2016, p. 736-745.

SANTOS, Solange E. dos; ANJOS, Cleriston I. dos; FARIA, Ana Lúcia G. de. A criança das pesquisas, a criança nas pesquisas... a Criança faz pesquisa? Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 13, n. 25, p. 158-175, maio/ago. 2017.

SOARES, Natália F. A investigação participativa no grupo social da infância. Currículo sem Fronteiras, v.6, n.1, p.25-40, jan./jun., 2006.

RAMA, Sharmla. Prefácio. In: CASTRO, Lucia R. de. Infâncias do sul global: experiências, pesquisa e teoria desde a Argentina e o Brasil. Salvador: EDUFBA, 2021.

Published

2025-10-31

How to Cite

Moura, T. A. de. (2025). TRACES OF CARTOGRAPHIC INSPIRED RESEARCH WITH/ABOUT CHILDREN: : BREAKING ADULTCENTRIC PERSPECTIVES. Literatura Em Debate, 20(36), 280–296. https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.36.280-296