O SABER DAS INFÂNCIAS
COMO A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E A HUMANIZAÇÃO CONTRIBUI PARA O DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DA CRIANÇA?
DOI:
https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.36.240-256Keywords:
Infâncias, Humanização, Educação infantil, Pedagogia florençaAbstract
Humanisation in the educational context is a necessary path for the comprehensive and respectful development and training of children, taking into account their multiple childhoods. Teacher training and humanisation promote an education that values affection, empathy, and building meaningful relationships between educators and their students. This study aims to discuss teacher training and humanisation as crucial elements for the integral development of children. So, it proposes the Florence Pedagogy as an instrument for developing humanising teaching practices. Regarding the methodology, this is a theoretical study, whose theoretical framework is based on the educational methodology entitled Florence Pedagogy, which prioritises the respectful and loving development of children. Early childhood education is the stage in which the greatest discoveries take place and also the greatest leaps in children's integral development. It is for this reason that education professionals and those involved with childhood need to be cautious, loving and firm in order to deal more respectfully with children. The principles of the Florence Pedagogy are put into practice when children are cared for in a safe, loving place that challenges them to develop autonomously, providing a humanised childhood, because it is only in a place where children feel welcome that they can develop safely. Finally, teacher training and humanisation are fundamental pillars for building quality education. By investing in the training of humanised teachers, we are investing in children's futures.
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Por amor e por força: Rotinas na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BRASIL. Ministério da Saúde. HumanizaSUS - Política Nacional de Humanização: a humanização como eixo norteador das práticas de atenção e gestão em todas as instâncias do SUS. Brasília/DF: Ministério da Saúde, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.
FALK, Judit. Cuidados pessoais e prevenção. In: FALK, Judit. Abordagem Pikler Educação Infantil. 3.ed. São Paulo: Omnisciência, 2022.
FALK, Judit. A estabilidade para a continuidade e qualidade dos cuidados e das relações. In: FALK, Judit. Abordagem Pikler Educação Infantil. 3.ed. São Paulo: Omnisciência, 2022.
FALK, Judit. Vínculos e cuidados. In: SOARES, Suzana Macedo. Vínculo, movimento e autonomia: educação até os 3 anos. 2.ed. São Paulo: Omnisciência, 2020.
GUERRES- ZUCCO, Dirce; OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. Educação infantil pública: lugar de encontro de múltiplas infâncias. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/bqDtYWWD669SS3DYvSgfbqb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 jan. 2025.
HANSEN, Roger. Pedagogia Florença I: Bases para a educação infantil de 0 a 3 anos. 2.ed. Santa Catarina: Colégio Acadêmico Florença, 2019.
LUFT, Hedi Maria; RODRIGUES, Anelise de Oliveira; SOUZA FILHO, Adão Eurides de. Mediação pedagógica e amorosidade na educação básica. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/literaturaemdebate/article/view/4752/3489. Acesso em: 07 jan. 2025.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa [online], v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.
NÓVOA, António. Escolas e Professores: Proteger, Transformar, Valorizar. Disponível em: https://rosaurasoligo.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/02/antonio-novoa-livro-em-vers. Acesso em: 07 jan. 2025.
RODRIGUES, Thais Costa dos Anjos. Pedagogia Humanizada: Importância do vínculo afetivo professor/aluno para despertar a cultura de paz desde a Educação Infantil. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/55_artigo_publicacao_2_ed.pdf. Acesso em: 07 jan. 2025.
TARDOS, Anna. A mão educadora. In: FALK, Judit. Abordagem Pikler Educação Infantil. 3.ed. São Paulo: Omnisciência, 2022.
ZAGURY, Tania. Limites sem trauma.69. ed. Rio de Janeiro, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

O trabalho Revista Literatura em Debate de Revista Literatura em Debate foi licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 3.0 Não Adaptada.
A submissão de artigos, resenhas e trabalhos de escrita criativa significa que o autor(es) está(ão) cedendo gratuitamente à revista direitos autorais para publicação dos textos e concordando com as normas de submissão apresentadas pelo periódico.
Em caso de republicação, solicita-se apenas referendar o ano e volume de nossa revista onde ocorreu a publicação inicial.