O SABER DAS INFÂNCIAS

COMO A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E A HUMANIZAÇÃO CONTRIBUI PARA O DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DA CRIANÇA?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.36.240-256

Keywords:

Infâncias, Humanização, Educação infantil, Pedagogia florença

Abstract

Humanisation in the educational context is a necessary path for the comprehensive and respectful development and training of children, taking into account their multiple childhoods. Teacher training and humanisation promote an education that values affection, empathy, and building meaningful relationships between educators and their students. This study aims to discuss teacher training and humanisation as crucial elements for the integral development of children. So, it proposes the Florence Pedagogy as an instrument for developing humanising teaching practices. Regarding the methodology, this is a theoretical study, whose theoretical framework is based on the educational methodology entitled Florence Pedagogy, which prioritises the respectful and loving development of children. Early childhood education is the stage in which the greatest discoveries take place and also the greatest leaps in children's integral development. It is for this reason that education professionals and those involved with childhood need to be cautious, loving and firm in order to deal more respectfully with children. The principles of the Florence Pedagogy are put into practice when children are cared for in a safe, loving place that challenges them to develop autonomously, providing a humanised childhood, because it is only in a place where children feel welcome that they can develop safely.  Finally, teacher training and humanisation are fundamental pillars for building quality education. By investing in the training of humanised teachers, we are investing in children's futures.

Author Biographies

Emily Kummer Muller, URI Frederico Westphalen

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação, da URI/FW (PPGEDU) Pós-graduada em Educação Infantil e Anos Iniciais, Graduada em Pedagogia. Professora alfabetizadora dos Anos Iniciais do ensino fundamental.

Marines Aires, URI Frederico Westphalen

Doutora em Enfermagem (PPG/ENF/UFRGS/2016); Mestre em Enfermagem (PPG/ENF/UFRGS/2010); Especialista em Administração em Saúde Pública com ênfase em Ação Comunitária (2007); Graduada em Enfermagem, pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões URI/Frederico Westphalen (2006). Pós Doutorado em Educação Pelo Programa de Pôs Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões URI/FW (PPGEDU\URI)(2022). Membro do Grupo de Pesquisa em Envelhecimento e Enfermagem (GPEEN) da UFRGS. Membro do Grupo de Pesquisa Processos Educativos: Formação de Professores, Saberes e Práticas - GPPE/PPGEDU/URI. Coordenadora do Comité de Ética em Pesquisa URI/FW. Membro do Departamento Cientifico de Enfermagem Gerontológica ABEn-RS. Professora Colaboradora do Programa de Pôs Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões URIFW. linha de pesquisa: Formação de professores, saberes e práticas educacionais, do Programa de Pós-graduação em Educação, da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Desenvolve estudos sobre: Saberes e práticas educativas em saúde; Praticas educativas em saúde; Pesquisas com abordagem mista em educação e saúde; organização dos serviços na perspectiva teórica da educação e saúde coletiva e estudos sobre formação dos professores na área da saúde. 

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Published

2025-10-31

How to Cite

Muller, E. K., & Aires, M. (2025). O SABER DAS INFÂNCIAS: COMO A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E A HUMANIZAÇÃO CONTRIBUI PARA O DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DA CRIANÇA?. Literatura Em Debate, 20(36), 240–256. https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.36.240-256