INTEGRAL EDUCATION AS A POSSIBILITY FOR THE MATERIALIZATION OF INTEGRAL HUMAN DEVELOPMENT.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.01.12-30

Keywords:

Educação integral, Currículo, Formação humana integral

Abstract

The text in question presents the results of two academic research studies on the theme of Integral Education, collectively conducted by the authors between 2017 and 2021 within the Graduate Program in Education at the Federal University of Santa Catarina. The investigations aimed to analyze the potential of the curriculum and curricular integration as pathways to holistic human development, using four programs and/or projects considered benchmarks in Brazil as empirical fields. The research was grounded in the cultural-historical approach, coupled with a set of empirical procedures, including documentary analysis and interviews. The results show that, despite other challenges, programs and projects that mobilize well-structured curricula, substantially integrated, and supported by a consistent theoretical approach, can represent an interesting path toward achieving holistic human development.

Author Biographies

Edilene Eva de Lima, Secretaria de Estado da Educação

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Currículo (Itinera-UFSC). Integrante do Grupo de Estudos em Educação Integral de Santa Catarina (GEEI-SC). Orientadora Educacional da Rede Municipal de Ensino de São José, SC. E-mail: edilimaoe@gmail.com

Paula Cortinhas de Carvalho Becker , Prefeitura Municipal de Florianópolis

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pedagoga pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Currículo (Itinera-UFSC). Integrante do Grupo de Estudos em Educação Integral de Santa Catarina (GEEI-SC). Professora da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis, SC. E-mail: paulacortinhas@gmail.com

Juares da Silva Thiesen, UFSC e UNIPLAC

Pós-Doutor (PhD) pela Universidade do Minho, Braga, Portugal. Doutor em Educação pelo Instituto Central de Ciências Pedagógicas (ICCP) de Havana, Cuba (Revalidação pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC). Doutor em Gestão do Conhecimento pela Universidade de Santa Catarina (UFSC). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Planalto Serrano (Uniplac). E-mail:  juaresthiesen@gmail.com

Published

2025-05-09

How to Cite

Lima, E. E. de, Becker , P. C. de C., & Thiesen, J. da S. (2025). INTEGRAL EDUCATION AS A POSSIBILITY FOR THE MATERIALIZATION OF INTEGRAL HUMAN DEVELOPMENT . Revista De Ciências Humanas, 26(1), 12–30. https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.01.12-30

Issue

Section

Dossiê Educação Integral, território e formação ao longo da vida para sociedades democráticas