INTEGRAL EDUCATION AND MICROTERRITORIES IN FULL-TIME SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.02.216-233

Keywords:

Formação, Salas temáticas, Tempo integral, Prática educativa, Emancipação

Abstract

In the present study, the authors aim to explain and reflect on the epistemological and pedagogical principles that intertwine integral education, microterritories, and full-time schools. The discussion about the policy of implementing integral education in full-time schools raises issues related to funding, the infrastructure of educational networks, teacher training, and working conditions. This is a study based on a qualitative approach, exploratory in terms of its objectives, and bibliographic, regarding its procedures. For the reflection on integral education in full-time schools, we present, as possibilities for the development of educational practices, the organization of school spaces in the format of microterritories and thematic classrooms. These spaces are configured as environments that enhance collective and interactive work, which facilitates the construction of knowledge that leads to the formation of individuals that are politically and socially emancipated. The research emphasizes the importance of considering the social context of students attending high school in full-time schools, as it is crucial to listen to and understand what these individuals expect from the extension of their time in school. Finally, it is observed that the organization of spaces is relevant for implementing integral education, but this is not decisive in qualifying pedagogical practices; it is fundamental to focus on teacher training and working conditions, as well as ensuring funding to fully develop activities in full-time schools.

Author Biographies

Jerônimo Sartori, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Estágio pós-doutoral em Educação - PPGEdu/IHC, Universidade de Passo Fundo (2019). Doutor em Educação – PPGEdu/Faced, Universidade Federal do Rio Grande do Sul  (2009). Mestre em Educação – PPGEdu, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1995). Especialista em Supervisão Escolar – Faculdade de Educação, UPF – 1986. Licenciado em Ciências – LC, UPF - 1978 e Biologia – LP, UnC - SC. Professor aposentado da rede estadual de ensino do RS, disciplina de Matemática. Professor universitário na UPF de 1991-2010; na Unipampa de 2010-2011; na UFFS a contar de fevereiro de 2012. Atuação nos cursos de graduação em Pedagogia e Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências da Natureza e docente permanente do Programa Profissional em Educação (PPGPE). Desenvolve pesquisa nos temas de formação de professores e gestão educacional e escolar. E-mail: jetori55@yahoo.com.br

Adalmir Jacobi Schaeffer, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Licenciado em Letras pela Universidade do Oeste Catarinense (UNOESC); Especialista em Pedagogia Gestora: Administração, Supervisão e Orientação - Faculdade de Ensino Superior Dom Bosco; Especialista em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa e Espanhola e Respectivas Literaturas - Faculdades de Itapiranga; Especialista em Orientação Escolar - Faculdade de Educação São Luís; Mestrando no Programa Mestrado Profissional em Educação, Universidade Federal da Fronteira Sul, UFFS - campus Erechim, RS. Pesquisando, A Educação Integral na Escola em Tempo Integral: contribuições das salas temáticas aos processos de ensino. Professor da Rede Pública há 25 anos, atualmente, vice-diretor - Instituto Estadual Cardeal Arcoverde - Passo Fundo, RS. E-mail: adalmirjacobi@gamil.com 

Published

2025-09-05

How to Cite

Sartori, J., & Schaeffer, A. J. (2025). INTEGRAL EDUCATION AND MICROTERRITORIES IN FULL-TIME SCHOOLS. Revista De Ciências Humanas, 26(2), 216–233. https://doi.org/10.31512/19819250.2025.26.02.216-233

Issue

Section

Dossiê Educação Integral, território e formação ao longo da vida para sociedades democráticas