CHILDREN'S LITERATURE IN THE PROCESSES OF ‘ALFALETRAMENTO’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.282-299

Keywords:

Literatura infantil, Alfabetização, Letramento, Alfaletrar

Abstract

In this qualitative bibliographic research based on Historical-Cultural Theory and Historical-Critical Pedagogy, we discuss the use of children's literature in the learning and development process of the child. To do this, we study concepts related to ‘alfaletramento’, proposed by Magda Soares (2020), and establish dialogues for the analysis of literacy and the schooling of children in the early years of elementary education. The research shows that children's literature: has functions and can humanize and 'hominize'; needs to be presented to students as playful and enjoyable; is an artifact that can be used in the ‘alfaletramento’ process; when offered to students who, due to economic conditions, have less access to it, helps to equip them and appropriate the written culture. Thus, we emphasize the need to use it freely and as a pretext.

Author Biographies

Italo Ariel Zanelato, Universidade Estadual de Maringá

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação (PPE) na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor no Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP), Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pesquisador no Grupo de Estudos e Pesquisas em Fundamentos Históricos da Educação (GEPFHE) e do Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares (GEPHEIINSE) - GT Histedbr Maringá.

Vinicius Marcelino Bistaffa, Universidade Estadual de Maringá

Acadêmico do curso de Pedagogia na Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Elsa Midori Shimazaki, Universidade Estadual de Maringá

Pós-Doutora pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá (UEM), campus de Maringá, Paraná. Professora da Unoeste, campus de Presidente Prudente, São Paulo.

Published

2025-06-25

How to Cite

Zanelato, I. A., Bistaffa, V. M., & Shimazaki, E. M. (2025). CHILDREN’S LITERATURE IN THE PROCESSES OF ‘ALFALETRAMENTO’. Literatura Em Debate, 20(35), 282–299. https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.282-299