CHILDHOOD IN BLUEY

AN INVITATION FOR CHILDREN AND ADULTS TO CO-EXPERIENCE OTHER FORMATIVE RELATIONSHIPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.148-169

Keywords:

Infância, Brincar, Bluey, Coexperiência, Relações formativas

Abstract

This article reflects on children's thinking expressed through play as an invitation for children and adults to co-experience their understanding of the world. The aim is to analyze the image of childhood presented in the animated series Bluey and the tensions it creates in the organization of early childhood teachers' work. The discussion is structured around three dimensions: play taken seriously, play as the integration of experiences, and play across different ages. It is observed that Bluey represents a powerful device that challenges crystallized representations of childhood and can inspire sensitive and contextualized teaching practices, emerging within the time of children's experiences with the world around them.

Author Biographies

Juliana Marques de Farias, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas, na linha de pesquisa Formação de Professores, Ensino, Processos e Práticas Educativas. Bolsista Capes do projeto Observatório da educação básica: impactos da pandemia sobre o direito à educação e a reconfiguração do trabalho docente. Mestra em Educação na referida instituição. Integrante do Grupo de Pesquisa O Laboratório de formação docente e reconhecimento das infâncias (Labforma/UFPel/CNPq).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/6048577126428268

Alessandra Londero Almeida, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas, na linha de pesquisa Formação de Professores, Ensino, Processos e Práticas Educativas. Mestra em Educação na referida instituição. Integrante do Grupo de Pesquisa O Laboratório de formação docente e reconhecimento das infâncias (Labforma/UFPel/CNPq).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/1427796749876555

Maiane Liana Hatschbach Ourique, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora Adjunta da Universidade Federal de Pelotas no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPel). Líder do Grupo de Pesquisa O Laboratório de formação docente e reconhecimento das infâncias (Labforma/UFPel/CNPq).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/3241620845064515

Published

2025-06-25

How to Cite

Farias, J. M. de, Almeida, A. L., & Ourique, M. L. H. (2025). CHILDHOOD IN BLUEY: AN INVITATION FOR CHILDREN AND ADULTS TO CO-EXPERIENCE OTHER FORMATIVE RELATIONSHIPS. Literatura Em Debate, 20(35), 148–169. https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.148-169