CHILDHOODS AND THE INFRAORDINARY:

NOTES TO RESIST CONTEMPORARY ACCELERATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.170-187

Keywords:

Infâncias, Tempos, Escolas, Experiências, Infraordinário

Abstract

Contemporary society is characterized by a fast pace, in which the appreciation of large and fast productions prevails. In this context, other aspects of life, such as experiences, end up relegated to the background. Inserted in this scenario are childhoods, which suffer the effects of these accelerations. At home, in schools or in any other social space, childhoods have been progressively removed from the possibility of observing, imagining and creating, since adult-centric demands impose different priorities. In this essay, we investigate childhood times and the centrality of experiences through a bibliographic study with a qualitative approach. Initially, we base our discussion on contemporary acceleration on the reflections of Hartmut Rosa. We then promoted a dialogue with authors such as Walter Omar Kohan, Walter Benjamin and Giorgio Agamben, analyzing the need to give new meaning to the times and spaces of childhood. Finally, we explore the concept of infraordinary, developed by Georges Perec, which highlights the importance of human experiences anchored in the subtleties and particularities of everyday life – often neglected in a fast-paced society, but fundamental for a deeper and more sensitive understanding of life. From these perspectives, we conclude that it is essential to question and break with traditional hegemonic models. It is necessary to open fissures that allow childhoods to be crossed by significant experiences, recognizing and celebrating the beauty present in the infraordinary as an essential dimension of existence.

Author Biographies

Alessandra Neiss, PPGEDU URI - FW

Mestranda em Educação pela URI - FW. Especialista em Educação Infantil, Anos Iniciais e Educação Especial pela FAVENI (2024). Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Fai (2023). Durante a trajetória acadêmica atuou em diversas áreas de pesquisa, participando de grupos de estudo e produzindo diversos materiais abordando principalmente as seguintes temáticas: Prática Pedagógica, Educação, Planejamento, Educação Infantil, Educação Especial, Didática, a Influência do meio natural para o desenvolvimento integral da criança e Educação Ambiental Menor. Possui experiência prática nas áreas de: Educação Infantil, Anos Iniciais e Educação Especial. Atualmente é docente em cargo efetivo da rede estadual de educação de Santa Catarina.

Adilson Cristiano Habowski, PPGEDU URI-FW

Pós-doutorando no PPGEdu da Universidade La Salle, com bolsa do CNPq (Pós-Doutorado Júnior) - PDJ. Doutor em Educação (aprovado com louvor e tese indicada ao Prêmio CAPES de melhor Tese - 2023). Mestre em Educação (2019). Possui o Ensino Médio na modalidade normal (Magistério) (2014); Graduação em Teologia (2017) e Pedagogia (2022); e Especialização em Docência no Ensino Superior (2019). Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, integrante da Linha de Pesquisa Processos Educativos, Linguagens e Tecnologias. Possui dezenas de artigos publicados na área da Educação em periódicos científicos com indexação nacional e internacional, além de ser autor (e organizador) de livros e dossiês temáticos. Parecerista ad hoc de diversos periódicos nacionais na área da Educação. Possui experiência prática nas áreas de: Educação Infantil, Anos Iniciais, Anos Finais, Ensino Médio, Ensino Religioso e na área de Pastoral Escolar. Seus interesses e experiências em pesquisa estão concentrados nas múltiplas articulações entre educação e sociedade contemporânea, nos estudos sobre os discursos pedagógicos e escolares, com destaque para temas relacionados às tecnologias digitais e às infâncias. Representante egresso na Comissão Permanente de Avaliação (CPA) da Universidade La Salle, onde também atuou como representante stricto sensu (2022-2023). Associado da ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação). Participa da Cátedra UNESCO UniTwin - A Cidade que Educa e Transforma. Consultor ad hoc do SICT/RS (2025-2028). Desde 2022 desempenha a função de Editor Assistente da Revista Educação, Ciência e Cultura [RECC/ISSN 2236-6377]. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Cultura contemporânea, Sociabilidades e Práticas Educativas (CNPq), coordenado pelo professor Dr. Cleber Gibbon Ratto (UNILASALLE).

Published

2025-06-25

How to Cite

Neiss, A., & Habowski, A. C. (2025). CHILDHOODS AND THE INFRAORDINARY:: NOTES TO RESIST CONTEMPORARY ACCELERATION. Literatura Em Debate, 20(35), 170–187. https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.170-187