MANIFESTO POR UM CURRÍCULO-CORAJOSO NA EDUCAÇÃO DAS INFÂNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.43-62Keywords:
Currículo, Gênero, Sexualidade, Educação das infânciasAbstract
This article, written in the form of a manifesto, addresses the challenges of being a teacher in a time and space that offers such unflattering images of the teaching profession, especially when we dare to translate our pedagogical practice into curriculum that embrace differences and minorities. Therefore, the purpose of the text is to discuss the principles of a courageous curriculum, an artifact whose vitality is a driving force for dealing with the various strategies used to suppress our classroom practices, particularly in Early Childhood Education. My starting point is an episode with children during my time in Early Childhood Education, which sparked a reflection on the need to embody courage in times of incessant production of anxiety and fear in our teaching. I conclude with some notes on the creation of a courageous curriculum, capable of provoking small tremors in the everyday microfascisms through creative resistance, fueled by dreams, which allows life to endure.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

O trabalho Revista Literatura em Debate de Revista Literatura em Debate foi licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 3.0 Não Adaptada.
A submissão de artigos, resenhas e trabalhos de escrita criativa significa que o autor(es) está(ão) cedendo gratuitamente à revista direitos autorais para publicação dos textos e concordando com as normas de submissão apresentadas pelo periódico.
Em caso de republicação, solicita-se apenas referendar o ano e volume de nossa revista onde ocorreu a publicação inicial.