FUNDAMENTALS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY

CORRELATES WITH CHILDHOOD AND EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.107-126

Keywords:

Emancipação, Desenvolvimento cognitivo, Mediação cultural, Educação crítica

Abstract

The present study aims to analyze the interrelation between Historical-Cultural Theory (HCT) and Historical-Critical Pedagogy (HCP), highlighting how these approaches can contribute to an emancipatory education capable of overcoming social fragmentation. The essay is structured into sections to encompass the necessary elements to highlight the contributions of these theories in understanding child development, enhancing pedagogical actions. The first section explores the foundations of HCT, emphasizing the social origin of psychological functions, the periodization of child development, and the interdependence between thought and language. The second section, within the framework of HCP, explores the specificity of the teaching role and the relevance of a teaching method focused on liberating education that seeks to integrate objective historical knowledge into the school environment. Grounded in historical-dialectical materialism, the investigation draws on the works of authors such as Vygotsky and Saviani, among others. The expected results include a deeper understanding of how social and cultural interactions influence children's cognitive development, thereby guiding teaching practice. The conclusion reaffirms that schools, by mediating knowledge, play a fundamental role in the critical formation of individuals, integrating the concepts of content, form, and audience to promote social transformation.

Author Biographies

Lainara Flaviane Schmidt de Góes Ferreira, Unioeste

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2024). Pós-graduanda em Educação Digital para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Virtual do Paraná - UVPR (2024). Graduada e licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2012). Pós-graduação Lato Sensu, em nível de especialização em Educação Infantil e Alfabetização pela Faculdade de Tecnologia do Vale do Ivaí - FATEC (2014). Professora das Séries Iniciais do Ensino Fundamental na rede pública municipal de Foz do Iguaçu, desde 2011.

Aline Ramessess Barreto, Unioeste

Mestranda no Programa de Pós graduação Mestrado em Ensino , na Universidade Estadual do Oeste do Paraná- UNIOESTE- Campus Foz do Iguaçu- PR,  Licenciada em Pedagogia pela UNIOESTE- Campus Foz do Iguaçu- PR,  Pós graduada em Educação Infantil e Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade São Luís- SP. Atuante como Professora do Ensino Fundamental I e Educadora Infantil no munícipio de Santa Terezinha de Itaipu- PR.

Gabrielle Werle, Unioeste

Holds a degree in Mathematics from the State University of Western Paraná (2023). Has experience in the field of Mathematics Education, with an emphasis on inclusive education, focusing mainly on the following topics: teacher training, inclusive tasks, GeoGebra, digital technologies, and deaf and hearing students. Currently a master's student in the Graduate Program in Teaching at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Joceli de Fátima Arruda Sousa, Unioeste

Doutora em Políticas Públicas e Formação Humana pela UERJ-2015. Mestre em Educação pela UFPR-2007. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná-Unioeste/Cascavel. Atualmente é professora Associada no Centro de Educação, Letras e Saúde e no Programa de Pós-Graduação em Ensino PPGEn na UNIOESTE/Campus de Foz do Iguaçu, PR. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em História, Sociedade e Educação no Brasil-GT da Região Oeste do Paraná, HISTEDOPR, na Unioeste. Atua na coordenação Pedagógica junto ao (NEDDIJ), Núcleo de Estudos e Defesa de Direitos da Infância e da Juventude. Na Educação Superior trabalha com projetos de pesquisa e extensão, orienta Trabalhos de Conclusão de Curso e Dissertações nas temáticas de: Políticas Nacionais, neoliberalismo e formação de professores; Formação do professor a partir do referencial teórico do Materialismo Histórico-Dialético/Pedagogia Histórico-Crítica; A precarização do trabalho docente e as orientações dos Organismos Internacionais; A intensificação do trabalho e a expansão do capital privado na educação. Nessas temáticas também desenvolve artigos. Autora do livro: Políticas de Formação de Professores para a Educação Básica: A questão da formação do formador no Brasil e em Cuba-2016. Na organização de livros: Pedagogia Histórico-Crítica Revolução e Formação de Professores.

Published

2025-06-25

How to Cite

Ferreira, L. F. S. de G., Barreto, A. R., Werle, G., & Sousa, J. de F. A. (2025). FUNDAMENTALS OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY AND HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: CORRELATES WITH CHILDHOOD AND EDUCATION . Literatura Em Debate, 20(35), 107–126. https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.107-126