COLLABORATIVE NETWORKS, HISTORICAL-CONCEPTUAL REVIEW AND THE “WE” TEACHERS IN BRAZIL’S STRICT SENSU

Autores

DOI:

https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.351-370

Palavras-chave:

Collaborative networks, Stricto sensu in Brazil, "We" teachers, Scientific research, Intellectual production

Resumo

This article presents a historical and conceptual review of collaborative networks in science, focusing on the role of teachers, researchers, and advisors—who serve as the "nodes" of academic intellectual production that have driven intellectual and scientific output in graduate education (stricto sensu) in Brazil over the past 20 years. The study is based on bibliographic and documentary research with a qualitative approach, and data are analyzed using the Discursive Textual Analysis (DTA) technique. Collaboration in science emerged from the efforts of artisans and apprentices to share their knowledge and creations. Later, it became a way to draw the attention of scientists and humanists to a routine yet often overlooked aspect of scientific production: collaboration as both a technique and a humanistic dimension of knowledge creation. Scientific networks are sustained by the strength of educators [nodes] who challenge their students [edges] to explore this theme, fostering the development of collective competencies to solve problems across various fields of knowledge.

Biografia do Autor

Adriana Regina Vettorazzi Schmitt, URI, UFSC

Doutoranda em Serviço Social PPGSS UFSC-2022. Doutoranda em Educação do PPGEDU URI-2021. Mestre pelo Programa de Pós-graduação Federal em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)-2021, Graduação em Serviço Social pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC - 2009). Assistente social no Instituto Federal de Santa Catarina campus de São Miguel do Oeste (IFSC). Membro do Grupo de Pesquisa em Ensino, Experiências Docentes e Interdisciplinaridade (GPEEDI) CNPQ área de Ciências humanas e Educação . Membro do Grupo de pesquisa "Rede Iberoamericana de Estudos em Docência, Emancipação e Direito Educativo - RIEDEDE" CNPQ. Membro do Grupo de pesquisa "Gerações: Grupo de Estudos e Pesquisas sobre os Sujeitos da EducaçãoProfissional e Tecnológica (EPT)". Experiência Profissional na área de Serviço Social, atuando principalmente na educação, trabalho, serviço social e direitos fundamentais.

Luci Mary Duso Pacheco, URI/FW

Doutora em Educação. Professora e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) – Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI. Líder do Grupo de Pesquisa: Rede Iberoamericana de Estudos em Docência, Emancipação e Direito Educativo – RIEDEDE. Membro da RIIDE – Red Internacional de Investigacion en Derecho Educativo e Presidente do Comitê RIIDE

Publicado

2025-06-25

Como Citar

Schmitt, A. R. V., & Pacheco, L. M. D. (2025). COLLABORATIVE NETWORKS, HISTORICAL-CONCEPTUAL REVIEW AND THE “WE” TEACHERS IN BRAZIL’S STRICT SENSU. Revista Literatura Em Debate, 20(35), 351–370. https://doi.org/10.31512/19825625.2025.20.35.351-370