A POSTURA ESTRATÉGICA DAS INDÚSTRIAS DE CONFECÇÕES: UM ESTUDO DAS EMPRESAS DESARANDI - RS

Adelar Markoski

Resumo


Este trabalho é o resultado de uma pesquisa realizada em micro, pequenas e médias empresas que formam a indústria de confecções de Sarandi -RS. Objetivou-se identificar a postura estratégica adotada pelas empresas visando a necessária adaptação organizacional, bem como, discutir a pertinência da postura encontrada e a adequada interação destas com o ambiente. Para tanto utilizou-se o modelo desenvolvido por Miles & Snow (1978), para os quais, as organizações podem ser enquadradas em uma tipologia de comportamento em que se classificam como defensiva, prospectiva, analítica ou reativa no processo de interação ambiental. Trata-se de uma pesquisa descritiva; foram realizadas inicialmente entrevistas em profundidade, não estruturadas, com os principais atores responsáveis pela criação das indústrias de confecções no município. Posteriormente, foi aplicado um questionário aos dirigentes das organizações. Identificou-se que a maioria das indústrias adota uma postura estratégica analítica em relação ao mercado. Aliado a isto, há o fato de se encontrar em poucas empresas com postura prospectiva e, também, existirem empresas com postura estratégica defensiva. Embora, de um modo geral, as empresas sejam caracterizadas pela postura empreendedora de seus dirigentes e pela flexibilidade que seu porte lhe confere, a postura analítica não representa um potencial competitivo para atuação num mercado aberto.

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This work is the result of a research accomplished in personal computer small and averages companies that form the textile industry of Sarandi - RS, it was aimed to identify the strategic posture adopted by the companies seeking to the necessary organizational adaptation, as well as, to discuss the pertinence of the found posture and the appropriat interaction on these with atmosphere. For so much, the model was use and developed by Miles & Snow (1978), of which the organizations can be framed in a typology of behavior where you they are classified as defensive, prospective, analytical or it reactivates in the process of environmental interaction. The companies in which the research was applied were identified close to the registers of the Municipal City hall and of the Commercial and Industrial Association of the municipal district of Sarandi. The universe of the industries that you they act in the area of textile the municipal district is formed by 45 companies. The research was applied in 39 companies (86.67% of the total). This number was defined I agreement with the acceptance and the leaders readiness in supplying the requested information. It is a descriptive research, they were accomplished interviews initially in depth, no structures, with the main responsible actors for the creation of the in the municipal district. Later, a questionnaire was applied the leaders of the organizations. He/she identified that most of the industries adopts an analytical strategic posture in relation to the market. Ally to this, there is the fact of if they find few companies with. Defensive strategic posture. Although, in general, the companies are characterized by their leaders' enterprising posture and for the flexibility that his/her load it checks, the analytical posture doesn't represent a competitive potential for performance in an open market.


Palavras-chave


Postura Estratégica, Adaptação Organizacional,Competitividade, Indústria de Confecções, Sarandi.

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ISSN 2317-6083